Авторизація
Логін:
Пароль:
Забули пароль | Зареєструватися
Українська біржа - центр ліквідності акцій та похідних інструментів в Україні
Реєстрація Увійти
Субота, 03.05.2025 19:28
English English
Новини в форматі RSS Українська біржа в facebook Українська біржа в twitter
Приватним інвесторам
Торгoвцям
Емітентам
Фондовий ринок
Строковий ринок
Інформація про торги
Індекс
Технічна підтримка
Про біржу
Документи
Новини
Підписка
У форматі RSS
Спецпроекти
Корисні посилання

На главную страницу »
 версія для друку

Фондовому ринку потрібен ринковий підхід в регулюванні, в іншому випадку постане питання про доцільність його існування

Джерело: ІА Інтерфакс-Україна

Ексклюзивне інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна" генерального директора ІК "Конкорд Капітал", голови біржової ради "Української біржі" Ігоря Мазепи

Питання: Розкажіть, які проблеми сьогодні гальмують розвиток вітчизняного фондового ринку?

Відповідь: З появою УБ в 2009 році, український фондовий ринок зробив значний ривок у розвитку. Все, що можна було зробити в тому ринковому середовищі, виходячи з потреб різних груп інвесторів, ми зробили. Згодом з'явилися й інші потреби ринку, які також необхідно було задовольняти. Зокрема, це доступ цінних паперів іноземних компаній з активами в Україну. Ми вийшли з ініціативою подвійного лістингу півтора роки тому. Нібито є повне розуміння у Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР), але немає ніякого бажання з боку Нацбанку України. Таким чином, це питання гальмується, навіть, незважаючи на відповідні прямі вказівки президента країни. Це перша річ. Друге - це ф'ючерс на золото, цій історії теж близько півтора роки. Я бачу в цьому інструменті велику потребу, оскільки під час турбулентності і нестабільності, які ми спостерігаємо зараз, дуже багато інвесторів-громадян України, стурбовані збереженням своїх вкладів, дивляться на диверсифікацію активів, у тому числі на покупку золота. На жаль, у нас існує єдиний спосіб такої інвестиції - купити золоті злитки і помістити їх в банк, що пов'язано з багатьма транзакційними витратами.

Наша пропозиція ринку полягала в тому, щоб можна було швидко, в електронній системі, зробити інвестицію, прив'язану до зростання або падіння ціни золота. В результаті, ти не несеш абсолютно ніяких ризиків, що в тебе його (золото) вкрадуть, не несеш транзакційних витрат на його збереження, а також ніяких втрат від великого спреду. Все це можна було б швидко і зручно робити за півсекунди, але, тим не менш, Нацбанк з незрозумілих причин не пропускає інструмент.

І третє - це валютний хедж, тобто розрахункові ф'ючерси на валюту, які могли б істотно полегшити життя багатьох українських компаній, імпортерів, експортерів і всіх тих, хто пов'язаний з валютними ризиками. Подібний інструмент вільно торгується в Лондоні, і в цього інструменту є досить ефективний і ліквідний ринок. Однак, проблема в тому, що він функціонує в Лондоні і жоден український емітент або компанія по-чесному не мають туди доступу. Вони, звичайно, торгують через офшорні компанії, в обхід нашої регуляції. Але, ті гроші, які могли б робити свій обіг у нас, в Україні, обертаються на Кіпрі, на Багамах - де завгодно.

Крім того, однією з причин масового виходу інвесторів з фондового ринку України є те, що в другій половині минулого року виникли істотні побоювання з приводу девальвації національної валюти. Очевидно, що всі активи, що торгуються в країні, мають гривневу базу, тобто, інвестуючи в українські активи, ти несеш валютний ризик. З огляду на це, дуже багато учасників ринку вирішили продати свої акції в ринок і побігли міняти гривню на долари, що, в свою чергу, частково створило тиск на гривню. Даний тиск ми спостерігали в кінці минулого - на початку цього року, і він до цих пір продовжується. І знову-таки, все це - через відсутність можливості або інструментів, які дозволили б ефективно хеджувати валютні ризики. З одного боку, Нацбанк домагається уявної стабільності на валютному ринку, а з іншого - повне нерозуміння і відсутність ринкових інструментів ще більше дестабілізують цей ринок.

Ось це ті речі, які суттєво загальмували розвиток нашого ринку: ми вперлися в регуляторну стіну, яка, на жаль, в даний час існує.

Питання: Як ідуть справи з прийняттям гучного закону "Про систему депозитарного обліку цінних паперів"?

Відповідь: Що стосується закону "Про систему депозитарного обліку цінних паперів", який ще не вступив в свою силу, то, насправді, його можна охарактеризувати двома пропозиціями. По-перше, це верх існуючого в країні правового нігілізму, так як цей законопроект вступає в протиріччя з Конституцією України та низкою інших законодавчих актів. По-друге, якщо він буде підписаний головою Верховної Ради і президентом, то, насправді, це буде означати початок або, враховуючи поточну ситуацію, продовження кінця біржового ринку. Я думаю, якщо закон остаточно буде прийнятий, питання про майбутнє не тільки ПФТС, але й "Української біржі" (УБ) постане ребром. В даний час акціонери УБ дотують біржу десь на $ 1,5 млн на рік - це те, що вони, по суті, викладають зі своєї кишені щорічно для того, щоб у нас існувала і працювала біржова система. Ми сподівалися та вірили, що ці гроші - це інвестиції в довгострокову мету, до якої ми всі йшли. І тут ця мета перекреслюється вищевказаним законом.

Причин цьому декілька. По-перше, в результаті дії цього закону буде створено центральний депозитарій на базі Нацдепозитарію України (НДУ). Ринок принципово не проти цього. Мало того, існуюча депозитарна система і так вибудувана навколо того, що у нас є один ринковий депозитарій - Всеукраїнський депозитарій цінних паперів (ВДЦП), частка в якому Нацбанку і держбанків - контролююча. Тобто, по суті, держава і так має в ньому контроль.

У той же час, закон "Про систему депозитарного обліку цінних паперів" припускає, що ВДЦП повинен за шість місяців передати всі свої клієнтські рахунки новоствореному депозитарію. Це само по собі перебуває в конфлікті з Конституцією і законами, що гарантують недоторканність підприємництва, а також захист приватної власності: коли всі активи ВДЦП будуть передані НДУ, його (ВДЦП) вартість буде дорівнювати нулю. Але у ВДЦП крім Нацбанку і держбанків, є й інші акціонери: Московська біржа, ПФТС, УБ, іноземні банки та ряд українських банків.

Це означає, що простим розчерком пера законодавець відняв бізнес у одного суб'єкта господарювання та неринковим способом, монопольно, віддав його іншому суб'єкту, тобто здійснив таку дію, яка ще раз, повторю, знаходиться в протиріччі з основним законом і багатьма іншими законами країни. Президент України заявляє про необхідність поліпшення інвестиційного клімату та залучення інвестицій в країну, а в цьому випадку на рівні закону забирають бізнес у ринкового суб'єкта. Як це вплине на інвестиційний клімат, думаю, всім зрозуміло.

І найголовніше в цьому законі - це майбутнє клірингової системи. З одного боку, документ передбачає, що в ході виконання деяких умов Нацбанку біржі зможуть вести свій незалежний кліринг, а з іншого - всі технічні моменти імплементації або не прописані, або прописані так, що це право ніколи не реалізується, і за державні кошти буде створений монополіст, який не буде привносити додаткову користь, але від діяльності або бездіяльності якого буде залежати весь ринок. По суті, створюється неринкова структура, в яку Нацбанк покладе 100 млн грн державних грошей.

До речі, хочу нагадати, як цей закон приймався. Над розробкою цього документа працювало багато експертних груп, комісій, міжнародних організацій, колективів, які включали в себе представників різних зацікавлених сторін, в тому числі і УБ. В результаті проект закону, який був написаний і пройшов перше читання, був виваженим і вивіреним тисячами робочих годин людей, залучених до цього процесу. А той законопроект, який був винесений на голосування в другому читанні, в останню хвилину був написаний чиновниками комісії і НБУ десь на колінах, він абсолютно суперечить низці законів і Конституції в тому числі.

Питання: Що з Вашої точки зору є причиною данної ситуації?

Відповідь: Середньоденний залишок переддепонованих коштів лише на строковому ринку Московської біржі перевищує $ 1 млрд. Це ті гарантійні внески, платежі, які учасники ринку роблять на біржу, і далі біржа має можливість розміщувати частину з них у високонадійні вкладення (в державні цінні папери, депозити в надійних банках). Таке інвестування направлено на зниження біржової комісії, тому що біржа покриває частину витрат за рахунок процентного доходу, при цьому біржа контролює ризики таких вкладень і не допускає втрати грошових коштів. Тепер, навіть якщо ми візьмемо супероптімістічний сценарій розвитку українського фондового ринку і припустимо, що залишки на УБ будуть в 10 разів менші, ніж на Московській біржі, це буде означати сотні мільйонів доларів, які здатний акумулювати фондовий ринок.

Я припускаю, що якомусь чиновнику захотілося "сісти" на ці залишки і скористатися ситуацією. Принаймні, іншої логіки і припущень у мене немає.

У той же час якби в законі було прописано, що клірингова організація має прямий доступ до системи електронних платежів (СЕП), а там є досить жорсткі вимоги, то всіх цих складнощів і неефективність вдалося б уникнути. Ось ці два принципових моменти роблять будь-яке інше функціонування біржі економічно недоцільним і безглуздим. Коли чиновницька регуляція йде проти ринку, працювати важко.

Питання: Я знаю, що недавно Ви були з робочим візитом в Москві, де провели ряд зустрічей з російськими колегами-фондовиками. Цікаво, які питання обговорювалися і яке ставлення Московської біржі до ситуації, що склалася на українському ФР.

Відповідь: Будучи в ролі Голови біржової ради УБ, я постійно зустрічаюся з акціонерами, членами біржової ради, в тому числі регулярно проводяться зустрічі з російськими колегами. У ході останнього візиту в Москву я спілкувався з заступником голови Банку Росії, головою ради директорів Московської біржі - Сергієм Швецовим, головою правління Московської біржі - Олександром Афанасьєвим, членом ради біржі Жаком Мегредічаном та іншими російськими фондовиками. Дискусія йшла з деяких питань. По-перше, стан фондового ринку, наші здібності і нездатності по цілому ряду регуляторних причин надавати ринку необхідні продукти, по-друге, щодо останньої регуляторної ініціативи НБУ та НКЦпФР - законі про центральний депозитарій.

Три-чотири роки тому прогресивні західні і східні біржі дуже швидко зайшли на український ринок - Варшавська фондова біржа придбала частку в "Іннекс", ММВБ - на ПФТС, РТС створило УБ. Сьогодні Варшавської біржі вже практично немає - вона визнала свої втрати і готова їх списати. Ситуація з ПФТС така, що біржа в останні два-три роки діє без якої б то не було стратегії і розуміння способів заробітку, тому доля ПФТС - неоднозначна, невідома.

Що стосується УБ, та дуже хороша позитивна динаміка, яка була в післякризові 2009-2011 рр.., ті революційно нові для ринку технології - центральний контрагент, анонімність і безризикових розрахунків - дали хорошу динаміку: кількість операторів на ринку та інвесторів росла в геометричній прогресії. Це був розквіт біржового ринку. Крім того, УБ була першою біржею, що запустила строковий ринок. Сьогодні доля УБ багато в чому залежить від того, чи буде підписаний закон "Про систему депозитарного обліку цінних паперів".

Питання: Глава НКЦПФР України Дмитро Тевелєв якось висловив думку, що саме переддепоновані засоби - основний камінь спотикання у цій ситуації, зокрема, щодо того, хто ними буде керувати.

Відповідь: Це ринкові гроші і біржі самі відповідають перед своїми клієнтами за них. Тому цими коштами повинні керувати біржі, а не чиновник. У цьому питанні криється один з найпринциповіших моментів - хто контролює гроші, той і керує ризиком на біржовому ринку. Якщо біржовими ризиками буде керувати чиновник із середнім часом відповіді 30 календарних днів і масою побажань вищих товаришів направити біржові гроші на "соціально значущі потреби", то весь ринок повинен розуміти результати такого управління. У всьому світі ризиками на біржі керує сам ринок через ринкові клірингові організації - це аксіома.

Питання: Між тим Д.Тевелєв зазначив, що, оскільки різні біржі спеціалізуються на різних паперах, торговець змушений депонувати гроші на різних майданчиках, і, в залежності від кон'юнктури, ці гроші знаходяться в замороженому стані і не працюють.

Відповідь: Я сумніваюся, що Д.Тевелєв міг таке сказати. У світовій практиці є більш просте рішення цього питання - створення технологічних і розрахункових "мостів" між кліринговими палатами різних бірж. В цьому випадку гроші на одній біржі в он-лайн режимі відображаються у цього торговця на іншій біржі. Ось тільки клірингова палата в Україні за фактом одна - на УБ, тому і ні з ким будувати "міст". Та й акції обертаються в основному також на одному майданчику, відповідно, вважаю це надуманою проблемою. Ви можете запросто перевірити цей факт по залишкам тих грошових коштів і активів, які перебувають на ПФТС і на УБ. Якщо на ПФТС це - нуль або близько до нього, то на УБ - це близько 100 млн грн плюс понад 1 млрд грн в акціях. Суть в тому, що природа торгових операцій на ПФТС не є біржовою: там немає ціноутворення, єдине, що там відбувається, - це реєстрація угод після того, як вони відбулися "на телефоні", а розрахунки відбуваються всередині депозитарію НБУ. У той же час на УБ йде очевидне конкретне ціноутворення і чисто біржова торгівля, яка і повинна бути.

Тому, абсолютно не повинно виникати побоювань щодо розмивання інвесторами власних оборотних коштів.

Питання: Чи знайома вам практика вирішення подібної ситуації в зарубіжних країнах, у тій же Росії, Польщі?

Відповідь: Так, такий досвід є в Росії, в Англії, Німеччині та Америці, тобто, це звичайна ринкова практика. У Росії, наприклад, біржа володіє кліринговим центром, який здійснює всі розрахунки і платежі і вона ж, що найголовніше, здійснює гарантування по ф'ючерсах і опціонах. У Росії строковий ринок в рази більше спотового. При цьому строковий ринок - це завжди ризики, ризики того, що якщо курс того чи іншого базового активу суттєво зрушить, виникає ймовірність того, що хтось з учасників не зможе виконати свої зобов'язання. Тому роль біржі - контролювати ці ризики.

В даний час технології, які існують на УБ, прийшли з Росії. Ці технології в 2008 році, коли була криза фондового ринку і падіння цін акцій досягало 40% за день, довели свою надійність і не допустили жодного дефолту за строковими контрактами. Тобто система управління ризиками, вибудувана всередині біржового холдингу (біржа, кліринг, розрахункова організація, депозитарій) довела свою стійкість до кризи, а тепер уявіть собі чиновника, який повинен за 1-2-3 хвилини прийняти рішення про управління ризиком на 100-300 млн доларів в умовах падіння ринку. Як Ви думаєте, яке рішення він прийме? Чи оперативно відреагує? Чи не буде переслідувати чиїхось інтересів? Саме тому управління ризиками завжди знаходиться у віданні біржового холдингу, тобто ринкових структур.

Питання: У квітні поточного року біржова рада УБ створила робочу групу, яка повинна була розглянути можливість злиття двох бірж - УБ і ПФТС. Чи були якісь рішення цієї групи?

Відповідь: Так, дійсно така робоча група була створена і, дійсно, існував ряд ініціатив на цю тему. Ми обговорювали кілька моделей можливого злиття і можливих синергій, які одержимо, і прийшли до того, що таке злиття - недоцільне.

Коли ми припускали, що все, що стосується акцій, строкового ринку і валютних операцій, відбуватиметься на УБ, а все, що стосується товарів і похідних на товарні активи, - на ПФТС, тоді акціонери УБ задалися абсолютно логічним і правильним питанням: "А чого УБ не вистачає, щоб робити і те, і друге, і третє? ". УБ в даний час - живий самодостатній організм і з точки зору менеджменту, і з точки зору капіталізації, активності учасників, і з точки зору технологій, доступу до ринку - за всіма критеріями, за якими, грубо кажучи, можна оцінити операційну ефективність біржі. УБ точно не поступається ПФТС! Тому коли ми самі собі відповіли на всі ці питання, стало абсолютно очевидно: немає ніякого сенсу зливатися, принаймні, для акціонерів УБ.

Крім того, зараз в структурі акціонерів УБ знаходиться об'єднана біржа ММВБ-РТС і близько 40 реальних ринкових робочих операторів, які, з одного боку, - її акціонери, з іншого, клієнти цієї біржі. У структурі акціонерів ПФТС також є ММВБ-РТС (50%) і ще 150-160 інших акціонерів, в основному, "мертвих душ", які не торгують на ПФТС. Тому, навіть якщо б ми прийшли до висновку про доцільність злиття, ми б вступили в дискусію з "неживими" або "порожніми" акціонерами ПФТС, які на цьому ринку не торгують.

Всю перепалку в пресі з приводу зміни менеджменту ПФТС я пояснюю єдиною причиною: деякі акціонери хочуть домогтися від мажоритарного акціонера або викупу їх часток, або розпуску біржі і розподілу $ 10 млн, які вклала Московська біржа і зараз є у ПФТС, і які біржа успішно "проїдає" щодня. Іншого підґрунтя навколо того, що відбувається я абсолютно не бачу. Всі ці заяви і відкриті листи спрямовані не на розвиток бізнесу ПФТС (інакше б ці акціонери доклали сили і створили б хоч один робочий бізнес на ПФТС), а на "розпилювання" капіталу біржі. Риторичне питання до ринкової спільноти - чи хоче вона підтримувати такий рух?

Також, я відразу хочу зробити одне уточнення: Московська біржа має в УБ 43%-ву частку в капіталі і двох з 11 членів наглядової ради. У нас ніколи не виникало ніяких розбіжностей, суперечок і тим більше, публічних конфліктів з питань менеджменту, стратегії, бюджету, продуктів і ще чого-небудь, тому що все зроблено правильно, виважено, ринково. Тому акціонери УБ, і я, як голова біржової ради, завжди виступали за ринковий підхід у всьому, в тому числі і в регуляції наших законопроектів.

Питання: Чи можна зробити висновок про те, що московські акціонери взагалі не будуть нічого вкладати в ПФТС, тобто, пустять все на призволяще, і вона сама буде не в змозі конкурувати з УБ?

Відповідь: Я не знайомий з позицією московського акціонера щодо ПФТС, але знайомий з його позицією з приводу того, що ринок має розвиватися на базі місцевої інфраструктури.

Чесно кажучи, спостерігаючи з боку, можна сказати, що московський акціонер виявився дещо в незручній ситуації щодо ПФТС: прийшовши туди, він приніс свої технології, знання, гроші, але, через кілька років, очевидного результату не отримав. Крім того, я поки не бачу чіткої стратегії розвитку ПФТС, і як вона може відповідати ринковим потребам.

Питання: Раніше ми говорили про те, що існує ряд регуляторних проблем, які не дозволяють впровадити на нашому ринку ф'ючерс на золото, подвійний лістинг і валютне хеджування. Не зупиняють ці проблеми УБ в планах на запуск інших, абсолютно нових інструментів найближчим часом?

Відповідь: Це ще один дуже важливий момент, який ми обговорювали з нашими московськими колегами - продуктова лінійка. Це ті продукти, які зараз існують на ринку, і ті, які ми, можливо, найближчим часом будемо запускати.

З вищевказаних трьох очевидно, що поки нічого не працює. Те, що ми зараз серйозно і уважно маємо намір розглянути, тому що бачимо в цьому велику потребу ринку, - це безпоставочний ф'ючерс на пару "гривня-рубль". У нас досить багато російських інвестицій, наприклад, у банківській сфері: якщо відбудеться девальвація гривні, капітали цих банків виявляться абсолютно не захищені. У нас є значний товарообіг між суб'єктами двох країн, у тому числі в рублях, і тут також є висока потреба бізнесу в хеджуванні валютного ризику.

Виходячи з ініціативою створення валютного інструменту "гривня-рубль", Московська біржа, крім усього іншого, пропонує ринковий інструмент захисту від несприятливих коливань валютного курсу і, тим самим захищає інтереси своїх імпортерів / експортерів, що працюють в Україні. У них є державне завдання - захищати свої інтереси. У нас, в принципі також повинна бути подібна задача - захищати інтереси українського виробника, і я вважаю, що цей інструмент повинен працювати як частина державної політики.

Зараз ми розробляємо технічні можливості доступу різних клієнтів до цього сегменту. Ідеально, звичайно, щоб у нас був єдиний біржовий "стакан", який був би на двох біржах - і на Московській біржі, і на УБ, щоб українські та російські учасники мали абсолютно рівний доступ до цього інструменту. Якщо з якихось причин регулятори "зарубають" цей інструмент, він просто буде торгуватися в Росії та українські оператори знову будуть поставлені в дуже невигідну ситуацію.

Питання: Коли планується запуск цього інструмента?

Відповідь: Я не маю ілюзій щодо того, що ф'ючерс на пару "гривня-рубль" в Україну з'явиться найближчим часом.

У той же час, якщо це не вийде в Українї, то найближчим часом в Росії точно вийде, і тоді українські оператори будуть шукати можливість працювати там, як вони вже шукають можливість працювати в Лондоні та Варшаві. Таким чином наші регулятори просто змушують бізнес йти з України і робити аналогічні речі десь в більш ліберальних країнах.

Говорячи про Московську біржу і про наші можливі спільні дії, скажу, що в даний час також обговорюється вихід українських емітентів на Московську біржу з лістингом. До речі, я з подивом для себе дізнався, що, НКЦПФР, вбиваючи фондовий ринок в Україні, в тому числі через прийняття закону, про який ми говорили, в той же час їде в Москву з ініціативою лістингу наших цінних паперів в столиці Росії. Здавалося б, домовтеся з учасниками, щоб лістинг був в Україну, і зробіть прості і базові кроки для створення умов і передумов для такого лістингу. І все, нам Москва не потрібна.

Ще раз повторю: я не вправі говорити від імені Московської біржі. У той же час, наскільки я розумію позицію своїх московських колег, вони виступають за те, щоб українські цінні папери оберталися в Києві, а не в Лондоні, Варшаві чи Москві, тому вони і прийшли в нашу країну.

За более подробной информацией обращайтесь в Департамент коммуникаций по телефону: (044) 495-7474.

Всі новини
03.08.12 Онлайн-конференція з Сергієм Дановим
03.08.12 До торгів допущені цінні папери двох емітентів
02.08.12 Відкрита українська версія сайту "Української біржі"
02.08.12 Аукціон Фонду державного майна України
02.08.12 До торгів допущені акції ПАТ "ЗНКІФ "ІСФП Фонд акцій зростання"
01.08.12 Фондовому ринку потрібен ринковий підхід в регулюванні, в іншому випадку постане питання про доцільність його існування
01.08.12 Семінар "Як з трейдингу зробити бізнес?" в рамках "Зльоту трейдерів", м.Геленджик, 25 серпня 2012
01.08.12 Підсумки торгів за липень 2012 року
01.08.12 Зміна коду ISIN емітента в зв'язку з проведенням дематеріалізації
Показать все


Copyright © Українська біржа, 2008-2025. Всі права на інформацію та аналітичні матеріали, розміщені на цьому сайті, захищені відповідно до українського законодавства.
Послуги з інтернет-трейдингу надаються учасниками торгів АТ "Українська біржа".
Телефон: +38 (044) 495-7474. E-mail: info@ux.ua
Адреса: Україна, 04107, м.Київ, вул. Якубенківська, буд. 7-г
Форуми |  Новини в RSS |  Схема проїзду